مطالعه و نقش آن در درمان ام اس

مطالعه و نقش آن در درمان ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی-این نوشته در روزنامه شرق به چاپ رسیده است

بیمارى ام اس از آنجا که بیمارى ای متعلق به نسل جوان مى باشد و مى تواند سبب ناتوانی در فعال ترین قشر جامعه گردد همواره مورد توجه بوده است. افزایش روزبروز این بیماری نیز بر این توجه افزوده است. همین موضوع اهمیت کشف و ارائه راههاى جدید درمانى جهت درمان بیماری ام اس و نیز ضرورت امکانات بهتر توانبخشى و بازتوانى را دو چندان مى کند.
جامعه ما هم بدلائل فوق و هم به علت تلقى اشتباه از بیمارى، توجه خاصى به آن  دارد.توجهى که در عین حال محملى براى سودجویى گشته است.

هر از چند ماه، یک نفر مدعى درمان ام اس مى شود و با ارائه یک راه حل درمانى که تماما مبتنى بر شیادى و دروغ بوده به اخاذى از بیماران مشغول مى شود.بارها مى شنویم که فلان کس در فلان شهر مدعى درمان ام اس شده است.اینکه چرا این انفاق مى افتد وجوه مختلفى دارد که من در این مجال مى خواهم به یک جنبه از آن اشاره کنم.
وقتى از بیماران منبع این اطلاعات را مى پرسم به فضاى مجازى اشاره مى کنند.وقتى جزئیات بیشترى مى خواهم متوجه مى شوم که بیماران از چند سایت نامعتبر فارسى زبان و یا کانال هاى تلگرامى کسب اطلاع کرده اند.

هیچ کدام یک مقاله خوب و یا کتاب مناسب در این باب مطالعه ننموده اند. به یک نمونه واضح اشاره مى کنم.

تقریبا دو سال پیش بود که پس از درج خبرى در رسانه ها هیاهویى در مبتلایان ام اس بوجود آمد.متن خبر، از درمان قطعى بیمارى ام اس توسط محققان کانادایى با روش سلولهاى بنیادى خبر مى داد.پس از آن ما با سیل تماسها از سوی بیماران روبرو شدیم که می خواستند برای درمان نهایی به کانادا بروند.هجمه ی ایجاد شده تا بدان حد بود که ما یعنی کسانی که بنوعی دست اندر کار درمان ام اس در ایران هستند مجبور شدیم تا بطرق مختلف همچون مصاحبه و نوشتن یادداشت دست به روشنگری در این باب بزنیم.بسیار جالب بود که خیلی وقتها بیماران ما این توضیحات را نمی پذیرفتند.اما حقیقت ماجرا چه بود؟

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
بررسی اثر منیزیوم خوراکی بر بهبود خستگی در بیماران ام اس
مطالعه و نقش آن در درمان ام اس
مطالعه و نقش آن در درمان بیماری ام اس

 

مارک فریدمن که یکی از پیشروترین افراد در زمینه درمان بیماری ام اس می باشد همراه با تیم تحقیقاتی اش مقاله ای در مورد یک تحقیق 13 ساله را به چاپ رساندند.این تحقیق بر روی 24 بیمار مبتلا به ام اس انجام شده بود و در طی آن پس از انجام شیمی درمانی با دوز بالا جهت بیماران تزریق سلولهای بنیادی انجام شد.یکی از این بیماران بدلیل عوارض ناشی از شیمی درمانی فوت می کند.اما 23 بیمار باقی مانده برای مدت 13 سال بدون حمله و یا پیشرفت بیماری باقی مانده بودند.این پیشرفت بزرگی در کنترل بیماری ام اس بود ولی باید توجه داشت که بهیچ وجه درمان قطعی محسوب نشده و هیچ کدام از پلاکهای ام اس این بیماران از بین نرفته بود.اما این تحقیق به این صورت در ایران نشر یافت که محققان کانادایی موفق به درمان قطعی این بیماری شده اند.این گونه بود که حجم بالایی از بیماران به فکر رفتن به کانادا برای درمان قطعی شدند.اما نکته قابل توجه این بود که تمایل به ورود به این کار تحقیقاتی در بیماران کشورهای دیگر از جمله خود بیماران ام اس کانادا دیده نشد.این فرق ناشی از چه بود؟

درست است که مثل بسیاری دیگر از موارد، رسانه ی ملی بسیار بد عمل کرد و بدون آنکه با یک کارشناس صحبت کند دست به نشر یک خبر اشتباه زد، بیماران ما هم زحمت مطالعه یک گزارش علمی از این تحقیق را به خود ندادند.

نتنها اصل مقاله برای همه در دسترس می باشد بلکه بسیاری از سایت های معتبر فرم خلاصه شده و قابل فهمی را از اینگونه مطالعات برای عموم به چاپ می رسانند که بیماران با مراجعه به آنها از چند و چون این تحقیقات آگاه می شوند.در کشورهایی

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
ام اس، بیماری و جامعه

که فرهنگ مطالعه در آنها وجود  دارد و کتاب خوانی یک ارزش محسوب می شود، بیماران با مراجعه به منابع معتبر، اطلاعات درست و مفیدی را نسبت به موضوع کسب می نمایند.این گونه متوجه می شوند که حقیقت ماجرا چیست و کدام کار تحقیقاتی می تواند برای آنها فایده داشته باشد.اما متاسفانه فرهنگ کتابخوانی در جامعه ما وجود ندارد.سرانه مطالعه کتاب آنقدر در جامعه ما اندک است که گاه فکرمی کنم آیا شهروندان ایرانی چیزی هم در طول زندگی یاد می گیرند؟ یا همه چیز به تجربه های روزانه ی آنها  محدود می ماند؟

این بسیار خطرناک است و صرفا افول فرهنگی ما را بدنبال داشته که خود را در جوانب متفاوت از جمله در درمان بیماری ها نشان می دهد.

واقعا به بیماران توصیه می کنم که به مطالعه روی بیاورند.این گونه می توانند نتنها به کیفیت زندگی خود ارتقا ببخشند بلکه در عین حال فرصتهای مناسب و درستی را برای درمان بهتر درک نموده و  در ضمن در دام شیادانی که از نداستن های ما سوء استفاده می کنند نیفتند.

 

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری ام اس (MS) در بیمارستان سینا مرکز تحقیقات ام اس

5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *