ام اس و زندگی بهتر
_

ام اس و زندگی بهتر

درمان بیماری ام اس MS یا بیماری مولتیپل اسکلروزیس

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple sclerosis) MS بیماری با منشأ اتو ایمیون است که سبب دمیلینه شده اعصاب گردیده و بدین ترتیب سرعت هدایت عصبی کاهش یافته و سبب اختلال در عملکرد اعضای مختلف به ویژه سیستم عصبی مرکزی می‌ شود. این بیماري شایع ترین اختلال مزمن سیستم عصبی است که منجر به ناتوانی و کاهش عملکرد در افراد جوان می شود. به عبارتی دیگر مولتیپل اسكلروزیس بیماری نورودژنراتیو دمیلینیزان سیستم عصبی مركزی با علتی ناشناخته است. این بیماری در افرادی كه از نظر ژنتیكی حساس هستند در اثر یك یا چند عامل محیطی ایجاد می شود. شواهد قابل توجهی از ناهنجاری ‌های خون محیطی، یافته‌ های مایع مغزی نخاعی و آسیب شناسی دستگاه اعصاب مركزی، تاثیر ساز و كارهای خود ایمن را در بیماریزایی MS مطرح می كنند.

دکتر ناصرمقدسی متخصص مغز و اعصاب درمان ام اس
دکتر ناصرمقدسی متخصص مغز و اعصاب درمان ام اس

ام اس (فلج چندگانه) نوعی بیماری التهابی است که توسط سلول‌های ایمنی واسطه‌گری می‌شود. این بیماری به آکسون‌های میلین‌دار موجود در سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و در نتیجه میلین و آکسون در شدت‌های مختلف تخریب می‌شود و بیش از ۳۰ درصد بیماران پس از تحمل ۲۰ تا ۲۵ سال به علت بیماری ام اس دچار ناتوانی جسمی قابل توجه می‌شوند.

علائم بیماری ام اس حمله‌های دارای علائمی است که با وقفه‌های چند ماهه یا چند ساله رخ می‌دهد و تاثیر نامطلوبی را بر محل‌های مختلفی از بدن به جا می‌گذارد. ام اس زمانی بروز می‌یابد که عامل یا رویدادی محیطی (مانند عفونت ویروسی یا باکتریایی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، کمبود نور خورشید و…) توام با استعداد ارثی منجر به عملکرد نامناسب سیستم ایمنی می‌شود.

این بیماری دو میلیون و پانصد هزار نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و بروز آن رو به افزایش است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت شیوع مولتیپل اسکلروزیس ۳۰ نفر به ازای ۱۰۰۰۰۰ در جهان می باشد.

با توجه به تقسیم بندی Kurtzke جوامع به سه دسته تقسیم می شوند:

  • مناطق با شیوع کم (کمتر از ۵ مورد به ازای ۱۰۰۰۰ هزار نفر جمعیت)
  • مناطق با شیوع متوسط (۵ تا ۳۰ مورد به ازای ۱۰۰۰۰۰ هزار نفر جمعیت)
  • مناطق با شیوع بالا (بیش از ۳۰ مورد به ازای ۱۰۰۰۰۰ هزار نفر جمعیت)

با توجه به این تقسیم بندي ایران در منطقه با خطر پایین قرار دارد اما نتایج مطالعات صورت گرفته خلاف این مساله را نشان داده است، مطالعات وسیع اپیدمیولوژیک در این کشورمان نشان دادند که شیوع بیماری MS در حدود ۳۵ تا ۴۵ نفر در هر صد هزار نفر بوده است و این منطقه را در ریسک متوسط تا بالا از نظر شیوع قرار خواهد داد.

بررسی های انجام شده نشان مي ‌دهد كه حدود ۶۰ درصد بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس زن و از اين عده ۷۸ درصد آنها متأهل هستند. شيوع اين بيماری و احتمال آن در زنان سه و نيم برابر مردان است و بيشتر در سنين ۱۸ تا ۳۵ سالگی بروز پيدا مي كند.

در طبقات اجتماعی-اقتصادی بالا با سطح تحصيلات بالا و سطح درآمد و شغل خوب، بيماری ام اس بيشتر ديده میشود. همچنين بیماری مولتیپل اسکلروزیس در كشورهای از نظر تكنولوژيک، بيشتر توسعه يافته فراوان تر است.

علائم بیماری ام اس چیست؟

بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس علائم و نشانه های گسترده از قبیل:

  • اختلال حسی (مانند پارستزی)
  • علائم نخاعی (مانند اسپاستیسیتی و اختلال مثانه و جنسی)
  • علائم مخچه ای (مانند ترمور و دیس آرتری)
  • اختلال بینایی (مانند نوریت اپتیک) و…

همچنین اختلالات شناختی و حرکتی از شایع ترین علائم بالینی در بیماران مورد مطالعه گزارش گردید.

علائم بیماری ام اس

 

اين بيماری ازيک طرف استقلال و توانايی فرد برای شرکت مؤثر در اجتماع را تهديد می کند و از سوی ديگر پيش آگهی و دوره های غير قابل پيش بينی آن، تأثير بارزی بر سلامت روانی و نيمرخ روانشناختی فرد دارد.

رایج ‌ترین ابزارهای تشخیص ام اس

1. تصویربرداری سیستم عصبی مرکزی (MRI از مغز و نخاع)
2.آنالیز مایع مغزی نخاعی (CSF Analysis)
3. پتانسیلهای برانگیخته بینائی (VEP)

تشخیص ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس ممکن است دشوار باشد و ممکن است بیماری مولتیپل اسکلروزیس را بر اساس موارد زیر تشخیص داد:

  • تاریخچه پزشکی و شرح حال گیری
  • معاینه عصبی
  • MRI
  • بررسی مایع csf: این نمونه می تواند اختلالات مربوط به مولتیپل اسکلروزیس مثل سطح غیر طبیعی گلبولهای سفید خون یا پروتئین ها را نشان دهد. همچنین می تواند به رد نمودن بیماریهای ویروسی و سایر وضعیت هایی که ممکن است ایجاد علائم عصبی نمایند، کمک کند.
  • تست پتانسیل برانگیختگی: این تست سیگنال های الکتریکی که مغز در پاسخ به محرک ها می فرستد را اندازه می‌ گیرد. تست پتانسیل برانگیخته ممکن است تحریک بینایی یا تحریک الکتریکی که در آن تکانه ‌های الکتریکی به پا ها یا دست ها اعمال می شوند، را به کار گیرد.

درمان بیماری ام اس به صورت تخصصی

در حال حاضر تحقیقاتی برای یافتن درمان بیماری ام اس که شامل درمان‌های مؤثرتر، بهتر، و قابل تحمل تر برای ام‌ اس عودکننده-فروکش‌کننده درحال انجام است. با توجه به تحقیقات گسترده بر روی بیماری ام اس، درمان بیماری MS هر روز در حال پیشرفت و‌ تغییر است.

داروهای موجود درمان ام اس از نظر کاربرد به سه گروه اصلی تقسیم‌ بندی می‌شوند:

  • برای حملات بیماری

برای این نمونه می‌توان ازمتیل پردنیزولون تزریقی، ایمونوگلوبین داخل وریدی و تعویض خون نام برد.

  • برای کنترل علائم بیماری

بیش از سی داروی مختلف به این منظور به‌ کار می‌روند.

به طور مثال از آمانتادین برای درمان خستگی و از باکلوفن برای مقابله با سفتی عضلانی (اسپاسم) استفاده می‌شود.

  • برای کنترل سیر بیماری

از این گروه می‌توان به داروهای زیر اشاره کرد:

  • اینترفرون‌ها
  • گلاتیرامراستات
  • میتوکسانترون
  • ناتالی زوماب
  • فینگولیمود

درمان علامتی

شامل درمان علائم بیماری نظیر ضعف عضلانی، اسپاستیسیتی، احساس درد، اختلال حس موقعیت، آتاكسی، لرزش، دیس آرتری، اختلال دید، سرگیجه، اختلال عملكرد مثانه و روده، اختلال جنسی، افسردگی، اختلالات شناختی و خستگی.

  • شل کننده های عضلانی: باکلوفن و تیزانیدین داروهای خوراکی برای سفتی عضلات هستند. باکلوفن اغلب ضعف پا ها را تشدید می کند. بنظر می رسد تیزانیدین اسپاسم عضلانی را بدون احساس ضعف در پاها کنترل می کند، ولی ممکن است با خواب آلودگی یا خشکی دهان همراه باشد.
  • دارو های کاهش دهنده کوفتگی: به منظور مقابله با کوفتگی، می توان یک داروی ضد افسردگی، داروی ضد ویروسی آمانتادین یا داروی ضد نارکولپسی بنام مودافینیل تجویز کرد. همه این ها به واسطه خصوصیات محرکشان عمل می کنند.

درمان پیشگیری کننده

خط اول درمان شامل داروهای اینترفرونهای بتا- گلاتیرامراستات (Glatiramer-acetate) – تریفلونامید (triflunomide) – دی متیل فومارات (dimethyl fumarate) می باشد. همچنین خط دوم شامل دارو های فینگولیمود(fingolimod) – تای سابری (tysabri) است و نیز خط سوم درمان شامل دارو های ریتوکسیماب (rituximab) – اسرلیزوماب (ocrelizumab) – کلادریبین (cladribine) – آلمتوزوماب (alemtuzumab) است.

درمان حملات

  • کورتیکواستروئید ها: پزشکان بیشتر موارد دوره ی کوتاهی از کورتیکوستروئید های خوراکی یا وریدی را برای کاهش التهاب در بافت عصبی و کاهش دوره شعلهور شدن بیماری به کار می گیرند. با وجود این، مصرف طولانی این داروها ممکن است عوارض جانبی مثل پوکی استخوان و فشار خون بالا ایجاد کند.
  • پلاسمافرز: تعویض پلاسما ممکن است در بیماران با ناتوانی ناشی از حملات شدید مولتیپل اسکلروزیس که به درمان با مقادیر زیاد استروئید جواب نمی دهند مفید باشد.

درمان آلترناتیو

  • فیزیوتراپی و کاردرمانی: یک فیزیوتراپیست یا کارشناس کاردرمانی می تواند تمرین های تقویت عضلانی را به بیمار آموزش داده و نشان دهد چگونه وسایلی که کارهای روزمره را تسهیل می کنند جهت درمان بیماری ام اس توسط فیزیوتراپی بکار ببرد. این امر می تواند به استقلال فرد کمک کند.

انواع بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس

علت یا تحریک کننده هر چه که باشد، مولتیپل اسکلروزیس بر اساس سیر بیماري و بروز علایم به انواع حمله ای زیر تقسیم می شود:

۱) بهبود یابنده (RRMS= Remitting-Relapsing MS)

این نوع مولتیپل اسکلروزیس با شعله‌ور شدن بیماری بصورت کاملاً مشخص، که با دوره‌های تسکین دنبال می شود، مشخص می‌گردد. حملات معمولاً ناگهانی شروع شده چند هفته تا چند ماه ادامه یافته و سپس تدریجاً ناپدید می شود. بیشتر افراد با مولتیپل اسکلروزیس در زمان تشخیص این نوع را دارند.

انواع بیماری ام اس

۲) پیش رونده (Progressive MS) که به دودسته  اولیه  و ثانویه تقسیم میشود.

انواع بیماری ام اس

 

انواع بیماری ام اس

در شكل تیپیک عود و فروكش كننده مولتیپل اسكلروزیس، حمله و فروكش روی می‌دهد كه علائم و نشانه‌ها اغلب نشان‌ دهنده بیش از یك ضایعه است. به مرور زمان در صورتی كه درمان صورت نگیرد، اغلب بیماران مبتلا به RRMS دچار سیر پیشرونده می ‌شوند. در ابتدا اغلب بهبودی از حمله ‌ها تقریبا كامل است. سپس، به تدریج ناتوانی‌ های پایدار عصبی ایجاد می‌گردد.

 

عوامل موثر در بیماری ام اس

  • سن

سن يكی از تعيين‌ كننده‌ ترين متغيرها در رابطه با بيماری و بهداشت است. قابليت ابتلا به بيماری و صرف هزينه ‌های پزشكی درارتباط با عامل سن شرايط متفاوتی دارد.

  • وضعیت اجتماعی

طبقه اجتماعی عامل پيش ‌بينی كننده خوبی برای سلامت است. طبقه اجتماعی با بسياری از خصوصيات جامعه نوين از جمله؛ درآمد، مسكن، آموزش، فعاليت‌ های ايام فراغت، رژيم غذايی و… همبستگی دارد.

  • وضعیت روانشناختی

بیماران مبتلا به ام اس در مقايسه با افراد سالم جامعه از سلامت روانشناختی پايين تری برخوردارند و اضطراب، افسردگی و استرس زيادی تجربه می کنند. استرس به عنوان يک پديده چند بعدی و چند علتی هم می تواند عاملی در تشديد و يا عود بیماری و هم به عنوان عارضه ای ناشی از بيماری باشد و حتی بعضی اوقات می تواند تهديد کننده زندگی بيماران باشد. افسردگی و اضطراب نيز از عمده ترين اختلالات روانی در افراد مبتلا به بیماری است.

از بین عوامل روانشناختی، حمایت اجتماعی یکی دیگر از مهم ترین کمک کننده ها به سازگاری مثبت اجتماعی می باشد. ارائه دهندگان حمایت اجتماعی در زندگی فردی شامل اعضای خانواده، دوستان و سایر دوستان مهم، همکاران، متخصصین بهداشت و درمان و دیگر بیماران می باشند. حمايت اجتماعي به عنوان يکی از مکانيسم هاي مقابله ای عاطفه نگر دارای قدرت بالقوه تأثير بر سلامت روانی است.

وجود حمايت اجتماعی به اطمينان و خود شايستگی ها برای آزمودن تجارب جديد می افزايد و در رضايت از زندگی افراد تأثيرگذار می باشد. همچنين باعث افزايش ميزان بقا و بهبود وضعيت روانشناختی افراد می شود. پژوهش های انجام شده نشان داده اند که ادراک حمايت اجتماعی می تواند از بروز عوارض نامطلوب فيزيولوژيکی بيماری جلوگيری نموده وهمچنین ميزان مراقبت از خود و اعتماد به نفس را افزايش دهد و تأثير مثبتی بر وضعيت جسمی، روانی و اجتماعی فرد برجای گذارد.

 

ریسک فاکتورهای ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس

  • وراثت

مولتیپل اسکلروزیس در افراد نژاد اروپای شمالی شایع‌تر است. اگر چه بیماری کاملاً ارثی نیست ولی به نظر می‌آید اجزاء ژنتیکی برای آن وجود داشته باشد. محققین بر این باورند که تمایل به ایجاد مولتیپل اسکلروزیس وراثتی است، ولی بیماری زمانی که محرک ‌های محیطی موجود باشند خود را نشان می‌دهد.

  • عوامل محیطی

عوامل محیطی تا حدی بر بیماری MS تاًثیر دارند. بسیاری از ویروس­ها و باکتری­ها مظنون به ایجاد مولتیپل اسکلروزیس هستند. برخی محققین معتقدند فاکتور های محیطی ممکن است آغازگر بیماری در افراد مستعد باشند. اخیرا از كمبود ویتامین D به عنوان فاكتور محیطی مهم برای بیماری مولتیپل اسکلروزیس نام برده اند.

  • عوامل جغرافیایی

اثر عرض جغرافیایی در بیماری سالهاست كه شناخته شده است، بدین شكل كه هر چه از خط استوا دور می ‌شویم شیوع بیماری مولتیپل اسکلروزیس بیشتر می‌شود. مولتیپل اسکلروزیس در کشورهای مناطق معتدله؛ شامل اروپا، جنوب کانادا، شمال ایالات متحده، زلاند نو و جنوب استرالیا شایع ‌تر است.

ام اس و درمان

 

ما در بیماری مولتیپل اسکلروزیس با مشكلات متعددی مواجه هستیم:

۱) شروع بیماری در سنین جوانی
۲) ناشناخته بودن علت آن
۳) سیر پیشرونده بیماری و ایجاد ناتوانی‌های متعدد
۴) عدم وجود درمان قطعی
۵) عوارض جانبی درمان های موجود

 

نکات تغذیه برای بیماران ام اس

فاکتورهای غذایی می‌ تواند روی این بیماری تاثیر داشته باشد. از آنجایی که ام اس اختلال سیستم ایمنی است ضرورت دارد تا فرد مبتلا رژیم غذایی را انتخاب کند که از سیستم‌های ایمنی حفاظت نماید. از این رو درک درست از نقش رژیم غذایی ممکن است به فرد مبتلا کمک کند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد. از این بین انتخاب رژیم غذایی بهبود دهنده فلور روده می‌ تواند این شرایط را بوجود آورد.

“ بطور کلی مهمترین توصیه و نقش تغذیه در بیماران ام اس مصرف غذای سالم است. توصیه می شود که مصرف چربی و نمک کاهش و بجای آن از میوه جات و سبزیجات بیشتر استفاده شود. “

پادکست های منتشر شده توسط دکتر ناصرمقدسی

درباره بیماری ام اس

 مراقبت های کرونایی

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

اضطراب و تاثیر آن بر روی بیماری ام اس در شرایط کرونا

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

کاهش اضطراب در شرایط کرونا

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

اهمیت فعالیت فیزیکی در دوران کرونا

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

اهمیت شاد بودن در روزهای کرونایی

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

توضیحاتی در مورد واکسن کرونا

کانال دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

حال خوب

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

تاثیرات اقتصادی مصرف دارو در بیماران ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

نقش EBV در بیماری ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

دلایل ورزش نکردن بیماران ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

نوروپلاستیسیتی و ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

نقش سیگار در ابتلا به ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

اهمیت کاردرمانی در ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

گلاتیرامر استات در شیردهی

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

ضرورت امید به زندگی

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

اهمیت شروع سریع درمان

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

تاثیر منفی مصرف سیگار در ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

ورزش و تمرکز در ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

بازتوانی ذهنی در ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00

عدم تمرکز در ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

0:00
0:00
ام اس

ویدئوهای بیماری ام اس

_
ام اس

مقالات بیماری ام اس

_
سیگار و بیماری ام اس MS

سیگار و بیماری ام اس MS

مارس 4, 2024دکتر ناصرمقدسی
ام اس MS یا مالتیپل اسکلروزیس ام اس یکی از شناخته‌شده‌ترین بیماری‌های خودایمنی است که در اثر حمله سیستم ایمنی به سیستم اعصاب مرکزی ایجاد می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به غلاف حفاظتی فیبر‌های عصبی (میلین) حمله کرده و باعث ایجاد اختلال در ارتباط بین مغز و بقیه‌ قسمت‌های بدن می‌شود ...ادامه مطلب
نقش MRI ام ار ای در تشخیص و درمان بیماری ام اس

نقش MRI ام ار ای در تشخیص و درمان بیماری ام اس

فوریه 19, 2024دکتر ناصرمقدسی
تشخیص بیماری ام‌ اس تشخیص بیماری ام‌ اس ممکن است دشوار باشد؛ چرا که هیچ آزمایشی جود ندارد که به طور دقیق مشخص کند فرد به ام‌ اس مبتلا شده است. تشخیص این بیماری بسته به آزمایش‌های متعدد برای رد سایر بیماری‌هایی است که علائم مشابه بیماری ام‌ اس دارند. درصورتی‌که متخصص ام‌ اس با بررسی علائم ...ادامه مطلب
نقش تغذیه در بیماری ام اس MS و مواد غذایی مفید

نقش تغذیه در بیماری ام اس MS و مواد غذایی مفید

دسامبر 9, 2023دکتر ناصرمقدسی
بیماری ام اس چیست؟ ام اس یک بیماری خود ایمنی است که بر اثر آن سلول‌ های ایمنی بدن به اشتباه سیستم عصب مرکزی را مورد حمله قرار می‌ دهد. رشته‌ های عصبی سیستم مرکزی در بدن به طور معمول با غلاف میلین پوشیده شده که از عصب‌ها حفاظت و به انتقال سیگنال‌های الکتریکی کمک می‌ کند. در ...ادامه مطلب
همه چیز درمورد التهاب نخاع و راه های درمانی

همه چیز درمورد التهاب نخاع و راه های درمانی

اکتبر 4, 2023دکتر ناصرمقدسی
میلیت عرضی یا التهاب نخاع چیست؟ سیستم عصبی ما از سلول‌های عصبی به نام نورون تشکیل شده است. دور تا دور رشته‌های نورون را غلاف میلین پوشانده‌است که وظیفه پشتیبانی سلول عصبی را بر عهده دارد. در بیماری میلیت یا التهاب نخاع، میلین اطراف سلول‌های عصبی دچار التهاب شده و عملکرد نورون های نخاعی مختل می ...ادامه مطلب
درمان اختلال حافظه در بیماری ام اس

درمان اختلال حافظه در بیماری ام اس

آگوست 20, 2023دکتر ناصرمقدسی
مولتیپل اسکلروزیس (MS) ام اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکز (شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی) می دهد. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی همانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد ولی در بیماری های خود ایمنی، به اشتباه بافت های ...ادامه مطلب
التهاب مغزی انسفالیت چیست؟ علت, علائم و روش درمان

التهاب مغزی انسفالیت چیست؟ علت, علائم و روش درمان

جولای 10, 2023دکتر ناصرمقدسی
انسفالیت انسفالیت  یا التهاب بافت مغز یک بیماری نادر ولی جدی با علل احتمالی متعدد است. این بیماری ممکن است فقط با علائم و نشانه‌های خفیف آنفولانزا مانند تب یا سردرد تظاهر کرده و یا علائم شدیدی همانند گیجی، تشنج، مشکلات حرکتی، بینایی و شنوایی و حتی کما ایجاد کند. ویروس‌ها علت بروز حدود ۷۰ درصد از موارد ...ادامه مطلب
نقش فیزیوتراپی در درمان بیماری ام اس

نقش فیزیوتراپی در درمان بیماری ام اس

ژوئن 11, 2023دکتر ناصرمقدسی
ام اس چیست؟ مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) نوعی بیماری خودایمنی است که سیستم عصبی مرکزی (شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی) را درگیر می کند و  با التهاب مزمن، از بین رفتن میلین و نقص در ارتباط نورون ها شناخته می شود. این آسیب منجر به علائم جدی مانند بی حسی و گزگز، ضعف، درد عضلانی و مشکلات بینایی می ...ادامه مطلب
داروی گلاتیرامر استات جهت درمان بیماری ام اس

داروی گلاتیرامر استات جهت درمان بیماری ام اس

ژوئن 6, 2023دکتر ناصرمقدسی
داروی گلاتیرامر استات گلاتیرامر استات یک داروی تنظیم کننده سیستم ایمنی از جنس اسیدآمینه است که برای درمان بیماری ام اس استفاده می شود. گلاتیرامر استات می تواند از میزان حملات بیماری بکاهد. اگرچه مطالعات نشان می دهد که این دارو ممکن است از پیشرفت بیماری نیز جلوگیری کند. این دارو به عنوان درمان بیماری ام اس از نوع عودکننده ...ادامه مطلب
درمان ام اس با داروی دیمتیل فومارات DMF

درمان ام اس با داروی دیمتیل فومارات DMF

می 18, 2023دکتر ناصرمقدسی
دی متیل فومارات دی متیل فومارات دارویی تجویز شده با نام تجاری تکفیدرا است که برای درمان اشکال عودکننده بیماری ام اس (MS)  استفاده می شود. دی متیل فومارات به عنوان یک درمان نگهدارنده بیماری برای بیماری ام اس طبقه بندی می شود و در طی دو سال خطر عود ام اس را تا ۴۹ درصد کاهش می دهد. همچنین ...ادامه مطلب
مکانیسم اثر داروی ام اس اینترفرون

مکانیسم اثر داروی ام اس اینترفرون

فوریه 15, 2023دکتر ناصرمقدسی
اینترفرون بتا (آونکس و ربیف و بتافرون) اینترفرون نوعی ماده طبیعی است که در بدن تولید و برای کمک به حذف عفونت ها استفاده می شود. اینترفرون بتا-1α و بتا-1β مصنوعی (ساخته دست انسان) نسخه ای از این اینترفرون طبیعی هستند. اینترفرون نوعی داروی تزریقی است که برای درمان انواع عود کننده مولتیپل اسکلروزیس ام اس (MS) استفاده ...ادامه مطلب
داروی اوکرلیزوماب Ocrelizumab جهت کنترل و درمان MS

داروی اوکرلیزوماب Ocrelizumab جهت کنترل و درمان MS

ژانویه 30, 2023دکتر ناصرمقدسی
داروی اوکرلیزوماب ساختار اوکرلیزوماب مشابه ریتوکسماب (ریتوکسان) می باشد. از این رو این دارو برای کنترل بیماری  ام اس استفاده می شود. سازمان غذا و دارو (FDA) این دارو را برای درمان ام اس عود کننده بهبود یابنده (RRMS) و ام اس پیش رونده (PPMS) اولیه تایید نموده است. این دارو به عنوان یک آنتی بادی مونوکلونال عمل کرده و ...ادامه مطلب
معرفی داروی فینگولیمود جهت درمان بیماری MS ام اس

معرفی داروی فینگولیمود جهت درمان بیماری MS ام اس

ژانویه 17, 2023دکتر ناصرمقدسی
داروی فینگولیمود داروهای خوراکی یکی از درمان های بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) می باشند. یکی از این داروها، کپسول فینگولیمود (Fingolimod) است که خوشبختانه چندین شرکت ایرانی نیز این کپسول را تولید کرده اند. این دارو معمولا در ایران به عنوان خط دوم درمان توصیه می شود. یعنی بیمارانی که به نوعی به هر کدام از دارو های تزریقی قبلی ...ادامه مطلب
معرفی داروی ریتوکسیماب و نقش آن در درمان ام اس

معرفی داروی ریتوکسیماب و نقش آن در درمان ام اس

نوامبر 14, 2022دکتر ناصرمقدسی
در ام اس چه اتفاقی می افتد؟ در بیماری ام اس یک سری از سلول های ایمنی بدن که به آن ها گروه لنفوسیت B و لنفوسیت T گفته می شود به غشا میلین دار سلول های عصبی (پوسته ای که روی اعصاب کشیده شده) حمله می کنند و تخریب این پوسته به شکل پلاک مانع از ارتباط درست بین ...ادامه مطلب
مطالعه و نقش آن در درمان ام اس

مطالعه و نقش آن در درمان ام اس

می 27, 2021دکتر ناصرمقدسی
مطالعه و نقش آن در درمان ام اس دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی-این نوشته در روزنامه شرق به چاپ رسیده است بيمارى ام اس از آنجا كه بيمارى ای متعلق به نسل جوان مى باشد و مى تواند سبب ناتواني در فعال ترین قشر جامعه گردد همواره مورد توجه بوده است. افزایش روزبروز این بیماری نیز بر این توجه افزوده ...ادامه مطلب
تشخیص بیماری ام اس

ام اس و دست مهربان درمانگر

می 18, 2021دکتر ناصرمقدسی
ام اس و دست مهربان درمانگر عبدالرضا ناصر مقدسی دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی-این نوشته در روزنامه شرق به چاپ رسیده است متخصص درمان بیماری ام اس دخترى جوان سراسيمه وارد مطب  مى شود.از حالتش حدس مى زنم كه شايد برايش تشخیص ام اس مطرح شده باشد.بدون اينكه به من اجازه صحبت دهد کلیشه های ام آر آى ...ادامه مطلب
4.8/5 - (31 امتیاز)

9 دیدگاه

  • با سلام
    من از 17سالگی ام اس دارم و پزشک هستم. میدونم نهایتش خوب نیست. بهترین درمان حال حاضر برای جوانان مبتلا چیست؟

  • سلام سوالی دارم: دختری هستم بیست و شش ساله چشمام چند ساله که ضعیفه اما چند ماهی هست که دیدم خیلی کم شده مخصوصا شبها حتی باعینک هم تار میبینم. چهار ماهی هست که بدنم به شدت خارش میگیره به خصوص موقع تنش و استرس، دست و پام مور مور میشه و چند روز احساس میکردم پشت لبم بی حس شده ، سردرد میگیرم اما بعد از مصرف قرص کدیمال سردردم آروم میشه. ولی روزانه یک تا سه بار سردرد تیر کشنده دارم که بعد چند دقیقه اروم میشه احساس میکنم قدرت بدنیم کم شده و ضعف دارم تهوع و نفخ روده دارم رفلکس دارم و غذایی که میخورم سر معدم میمونه بی اشتها شدم.خیلی میترسم ام اس باشه خواهش میکنم جواب بدید آیا اینها علایم ام اس هست؟

  • باسلام من 27 ساله هستم و به تازگی مبتلا به بیماری ام اس شدم و زیفرون تزریق میکنم. سوالم این است که برای اسپاسم عضلات قرص گاباپنتین مصرف میکنم در حالی که زیاد تاثیری نداشته و ضعف عضلانی دارم. میخواستم بدونم قرص خارجی بهتری که بتونم جایگزین این قرص بکنم چی هست؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  • سلام خسته نباشید بنده پنج روزه که احساس سستی و بی رمقی عضلات دستو پا دارم امروز هم به پزشک رفتم و قرص جوشان ویتامین و کلسیم بهم داده با سه آمپول که امروز تزریق کردم میترسم که یه موقع بیماری msبیاد سراغم خواهش میکنم اگه امکان داره زودتر جواب بدید من توی خانواده اصلا کسی سابقه همچین بیماری رو نداره یه مقدار هم احساس تنبلی دارم ولی خب قدرت بدنی همیشگی رو دارم نه دردی نه درد عضلانی هیچی ندارم فقط بی رمقم

  • سلام برادرم 23 سالشه و از چندسال پیش دچار لکنت زبان شد و حالا چند وقته تو خونه کسل و بی حوصله و عصبی و پرخاشگر شده و به تازگی متوجه شدیم که لکنتش بیشتر شده و وقتی باهاش صحبت کردیم گفت علاوه بر تشدید لکنت زبان تحرکاتش هم دچار اختلال شده و مثلا تو بالا رفتن پله ها مشکل پیدا کرده، ضمنا چندسال پیش که بخاطر لکنت بردیمش پزشک متخصص ازش نوار مغز هم گرفتن و مشکلی نداشت، حالا نظرتون دربارش چیه؟ممنون میشم پاسخ بدین

  • سلام 22 ساله هستم مدتیه که در هر حالتی که هستم دچار سرگیجه میشم .. استخوان درد زیادی دارم مخصوصا در ساق پام .. گاهی بی دلیل لرزش دست میگیرم و گاهی احساس بی حسی در بازوهام دارم احساس خستگی و ضعف دارم حتی وقتی کاری نمیکنم میخواستم بدونم این علائم نشونه ی ام اس؟ دکتر گاهی دچار تاری دید و ضعف و سستی هم میشم،خیلی نگرانم که دچار ام اس شده باشم خواستم راهنماییم کنید که چکاربایدبکنم تا مطمئن بشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *