بیماران مبتلا به MS

بررسی فراشناخت در مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس (MS) و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک، افسردگی و میزان اضطراب

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مزمن و پیشرونده التهابی سیستم عصبی مرکزی است که در این بیماری با از بین رفتن میلین و دژنره شدن نورون ها در سیستم عصبی مرکزی عملکردهای مختلف فرد تحت تاثیر قرار می گیرد. به طور خاص، اختلال شناختی می تواند تا ۷۰ از بیماران مبتلا به MS را تحت تاثیر قرار دهد که در تمام مراحل و همه زیرگروه های بیماری گزارش شده است. مطالعات تاریخ طبیعی نشان می دهد که به محض ایجاد اختلال عملکرد شناختی در بیمار مبتلا به MS ، احتمال جبران آن وجود ندارد. از طرف دیگر معاینات عصبی استاندارد ممکن است نتواند اختلالات شناختی نوظهور و شکایات شناختی خود گزارش شده توسط بیماران را تشخیص دهد. امروزه ، ارزیابی عینی منظم عملکرد شناختی در بالین نیز به ندرت انجام می گردد. بعد دیگر شناخت فراشناخت است.

فراشناخت با مفهومی که در روان شناسی شناختی جدید مطرح شده است به عنوان یکی از مولفه های مهم شناخت همواره توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. اخیراً ، چندین محقق به نقش مهم باورهای فراشناختی ناکارآمد در زمینه بیماریهای مزمن از جمله MS اشاره کرده اند و مجموعه ای از تحقیقات در حال رشد تاکید کرده اند که فراشناخت با پیشرفت و تداوم اختلالات روانشناختی در ارتباط است.

در مطالعات کمی ارتباط بین باورهای فراشناختی و علائم اضطراب و افسردگی در بیماری های جسمی از جمله MS بررسی شده است. با توجه به اهمیت فراشناخت در ایجاد اختلالات روان شناختی شایع نظیر افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به MS و نقشی که درمان های فراشناختی در روند بهبود این اختلالات و در پی آن افزایش کیفیت زندگی بیماران ایفا می کنند، محقق بر آن شد که به انجام مطالعه پیش رو بپردازد تا هر چه بهتر به ارتباط بین فراشناخت و اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به MS پی ببرد.

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
سیگار و بیماری ام اس MS

 

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری ام اس (MS) در بیمارستان سینا مرکز تحقیقات ام اس

مطلب چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *