اضطراب و افسردگی بیماران MS

اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به MS

بیماری مالتیپل اسکلروز شایع ترین بیماری التهابی با واسطه ایمنی در سیستم عصبی مرکزی می باشد که به طور معمول بالغین را گرفتار می کند و بر اساس کرایتریای مک دونالد که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ بازبینی شده است تشخیص داده می شود.(۱) کرونا ویروس جدید هفتمین نوع از ویروس کرونا بود که موجب ایجاد بیماری در انسان ها می شود. این ویروس متعلق به خانواده کرونا ویریده می باشد و نوعی ویروس پوشش دار با RNA غیر سگمانه و positive sense می باشد.

به جز کرونا ویروس جدید در این خانواده ویروس های دیگری نیز سبب اپیدمی های خطرناک دیگری نیز شده بودند که از آن جمله SARS-CoV و MERS-CoV در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ قابل ذکر است.(۲) بر اساس مشاهدات تجربی بروز این اپیدمی گسترده در جامعه به علل مختلف زمینه برای ایجاد اضطراب و استرس در میان مردم ایجاد کرده است.عدم کشف داروی موثره ی قطعی، زیر سوال رفتن پی در پی درمان هایی که پیش از این به عنوان درمان موثر شناخته می شده است، عدم کشف واکسیناسیون موثر، نگرانی از پخش عادلانه ی واکسن در سراسر جهان، و عدم آگاهی از عوارض بلند مدت این بیماری از عوامل خطر ایجاد استرس و افسردگی می باشد.

 

به طوری که ممکن است سبب گردد بیمار مبتلا به بیماری زمینه ای دیگری را از دریافت خدمات درمانی مورد نیاز حداقلی محروم سازد و زمینه را برای ایجاد عوارض بیشتر فراهم آورد. اضافه بر این موضوع در مطالعات از استرس به عنوان فاکتوری در شروع و ایجاد حملات ام اس نیز نام برده شده است.(۳) در مطالعات قبلی هم چنین تاثیر دپرشن در کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس به اثبات رسیده است که خود گواه دیگری بر اهمیت یافتن فاکتور های دخیل در بیماری ام اس می باشد.(۴) ازطرفی دیگر با توجه به این که تا ۷۰% بیماران مبتلا به ام اس از اختلالات شناختی رنج می برند این موضوع که در طول پاندمی کرونا دچار اختلالات روان پزشکی شوند دور از ذهن نمی باشد. لذا قصد داریم میزان شیوع اظطراب و افسردگی و ارتباط آن را با ترس از ابتلا به کرونا ویروس بسنجیم.

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
نقش فیزیوتراپی در درمان بیماری ام اس

 

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری ام اس (MS) در بیمارستان سینا مرکز تحقیقات ام اس

مطلب چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *