دغدغه‌های طبیبانه: انسانیتی که فرو می‌ریزد

عبدالرضا ناصر مقدسی

فقط کافی است برای لحظه‌ای خود را در چنین شرایطی بگذارید: بیمارستانی مملو از مجروح که بعضی نیازمند مراقبت‌های ویژه و خدمات دستگاه تنفسی بوده و صد‌ها انسان دیگر نیز به تصور آنکه بیمارستان جای امنی است به آن پناه آورده مورد تهدید قرار گیرد و به رئیس بیمارستان زنگ‌زده شود که باید آنجا را تخلیه کند چون قرار است بیمارستان بمباران و با خاک یکسان شود. و تو بعنوان رئیس بیمارستان و کادر درمان می‌دانی که این تهدید اصلاً شوخی بردار نیست و هر لحظه ممکن است بیمارستان بر سر خودت و بیمارانت و تمام کسانی که به آنجا از ترس جانشان پناه آورده‌اند، فرو بریزد.

در این موقعیت چکار باید کرد؟ بگمانم هیچ. انگار فقط و فقط در این دریای خون چون قایقرانی مجروح و در حال احتضار باید تا جایی که می‌شود پارویی زد و اگر بشود کسی را از غرق شدن نجات داد بی‌آنکه‌ امید چندانی برای رسیدن به ساحل وجود داشته باشد. این همان شرایطی است که امروز برای بیمارستان القدس غزه بوجود آمده و در این لحظه که دارم این مطلب را می‌نویسم نمی‌دانم فرو ریخته و یا نه. فقط می‌دانم که در همین چند ساعت پیش آنقدر حملات به این بیمارستان نزدیک بوده که ساختمان آن میلرزیده و همراه با آن دل ده‌ها کادر درمان هم میلرزیده که چه بر سر بیمارانشان خواهد آمد. حتماً بعنوان یک انسان کادر درمان هم بر خود لرزیده‌اند اما مطمئن هستم که بیش از جان خود به فکر جان بیمارانی هستند که ناامیدانه برای ادامه‌ امید دادن به آن‌ها تلاش می‌کنند.

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
همه گیری کرونا: فرصتی برای رشد علمی انسان

در این بین انبوه بمب‌هایی است که از آسمان به زمین فرو میریزد. هیچ چیزی نمی‌تواند این درجه از قساوت را توجیه کند. بمب‌ها فرو میریزند. انسان‌های بی‌گناه و بی‌سرپناه و رانده از هر سو کشته می‌شوند و عده‌ای سیاستمدار با حرف‌هایی جاهلانه و از سر خودخواهی، قساوت خود را توجیه می‌کنند و با نام‌های کذایی سعی در پوشاندن انسانیتی دارند که چیزی از آن باقی نمانده است. مرگ انسان، مرگ انسانیت است. حال این انسان از هر مرام و مسلکی که می‌خواهد باشد. هر رنگی که می‌خواهد داشته باشد. هر کجا که می‌خواهد زندگی کند. مرگ او قابل توجیه و پذیرش نیست. مرگ او فقط و فقط نشانه انحطاط انسانی‌ست که خود را با شعور دانسته و مجاز به انجام هر کاری می‌داند. در حالیکه آنچه زمام او را از دست گرفته خشم و جهالتی بی‌انتهاست‌. ‌امیدوارم بیمارستان القدس فرو نریزد.

 

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری ام اس (MS) در بیمارستان سینا مرکز تحقیقات ام اس

مطلب چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *