دغدغه های طبیبانه

میزان تاثیر واکسن سینوفارم در ابتلا، بستری شدن و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا

عبدالرضا ناصر مقدسی

در روزنامه شرق به چاپ رسیده است

اخیرا داده های اولیه مطالعه ای در فضای مجازی به چاپ رسیده که به بررسی میزان ابتلا ، بستری شدن و نیز مرگ و میر ناشی از کرونا در دریافت کنندگان واکسن های سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک پرداخته است. از آنجا که این داده ها بصورت رسمی و طی نامه ای  از طرف رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت و وزیر پیشین بهداشت و درمان  یعنی آقای دکتر کامران باقری لنکرانی تایید شده است در اینجا به بحث در مورد این یافته ها می پردازیم. بیشک با چاپ کل مطالعه می توان اظهار نظر های دقیق تری در مورد این مطالعه داشت. همچنین تاکید من بر روی واکسن سینوفارم بدین دلیل است که اکثریت جامعه ما توسط واکسن سینوفارم واکسینه شده اند و کماکان نیز وزرات بهداشت تاکید مبرم بر استفاده از این واکسن دارد. طبق اطلاعات چاپ شده این مطالعه به سرپرستی دکتر محسن مقدمی بر روی  388 هزار نفر در شهر شیراز انجام شده است.

خوشبختانه این مطالعه نشان داد که هر سه واکسن مذکور از میزان بستری و مرگ ناشی از کرونا به میزان قابل توجهی می کاهند. اما نکته بسیار مهم اینجا بود که در حالی که میزان ابتلا در دریافت کنندگان واکسن های آسترازنکا و اسپوتنیک به ترتیب 37.9 و 39.1 بود این میزان در مورد واکسن سینوفارم فقط 5 درصد گزارش شده است. شاید به همین دلیل است که که همین چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد که دریافت کنندگان سینوفارم باید دوز سوم واکسن را هم دریافت نمایند. درست است که آمار بستری و مرگ و میر کاسته شده  ولی نمی توان و نباید از کنار آمار بالای ابتلا در صورت ادامه واکسیناسیون با سینوفارم گذشت. و البته باید به این نکته نیز توجه داشت که میزان کاهش بستری و مرگ و میر در دریافت کنندگان سینوفارم نسبت به دو واکسن دیگر پایین تر است.

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
دغدغه های طبیبانه: ظرفیت های خالی دستیاری و بحرانی به نام سهمیه

 ابتلا به کوید -19 حتی در شکل بی علامت آن به معنای دو هفته قرنطینه و بدنبال آن ضرر اقتصادی است. همچنین باید به این موضوع نیز توجه کرد که آنهایی که نیاز به بستری هم ندارند باز به پزشک مراجعه می کنند، دارو مصرف می نمایند و هزینه سنگینی را به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می نمایند . بغیر از اینکه حجم بالای مراجعه کننده وبیماران مبتلا،  کادر درمان را بیش از پیش مستهلک خواهد کرد. این ضرر بزرگ اقتصادی خود را در همه جا از جمله در همان حیطه درمان نیز نشان می دهد. بدین معنی که پولی که باید صرف درمان بیماران دیگر شود بدلیل تاکید بی مورد بر استفاده از سینوفارم کماکان باید در همین حوزه خرج گردد. باید توجه داشت به همین دلیل ساده، هدف از واکسیناسیون نه صرفا کاهش مرگ و میر بلکه کاهش میزان ابتلا است. متاسفانه فقط عدد مرگ و میر مورد توجه قرار می گیرد این در حالی است که وقتی عدد ابتلا بالا باشد تمام جامعه از عواقب آن متضرر خواهند شد. متاسفانه می بینیم که تاکید بی جای مسئولین بر استفاده از سینوفارم باز همانند بسیاری از موارد مشابه، نشان دهنده ی سوء مدیریت در تصمیم گیری های کلان این کشور است. حالا فقط امیدوار هستیم که در صورت ابتلا به کوید 19 نمی میریم. به این فکر نمی کنیم که چگونه می توان درآمد کشور را مدیریت کرد و آن را در جای درستش خرج نمود. از ماست که برماست.

مطلب چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *