راه های تشخیص بیماری دویک چیست؟

سندرم دویک چیست؟ (معرفی کامل بیماری)

دویک یا نورومیلیت اپتیکا یک اختلال خود ایمنی است که در آن گلبول­ های سفید و آنتی بادی ­ها به اعصاب بینایی و نخاع و در نمونه­ های نادر به مغز حمله می­ کنند و باعث آسیب به عایق اطراف نورون ها یا همان میلین می ­شوند. سندروم دویک به انگلیسی با نام NMO شناخته می ­شود.

درصورت عدم درمان، آسیب به اعصاب بینایی باعث درد و از دست دادن بینایی، آسیب به نخاع باعث ضعف در پا و دست یا فلج آن ­ها و مشکلات اساسی در روده و مثانه می­ شود.

شیوع این بیماری در زنان بسیار بیشتر از مردان است و شروع آن در در تمام سنین ممکن است اما در دوره میانسالی و بین ۴۰ تا ۵۰ سال بیشتر دیده می­ شود. شیوع این بیماری در جهان تقریبا ۱ در ۱۰ هزار نفر است و بین مردمان آفریقایی و آسیایی و بومیان آمریکا بیشتر دیده می ­شود. درحال حاضر برای آگاهی بیشتر مردم نسبت به این بیماری در نقاط مختلف دنیا انجمن هایی مربوط به این بیماری تشکیل شده و در کشور ما انجمن ام اس متصدی این امر است.

انواع سندرم دویک

این سندروم دو نوع مختلف دارد:

• فرم عود کننده

این نوع دارای حملات دوره ای است که بهبودی موقتی نیز در میان دو حمله بسیار دیده می ­شود. نوع عودکننده رایج­ترین نوع این بیماری محسوب می ­شود که زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می ­شوند.

• فرم مونوفازیک یا تک فاز

این نوع سندرم دویک تنها یک حمله دارد که آن نیز یک یا دو ماه طول می­ کشد. بر خلاف نوع قبلی، مردان و زنان به یک اندازه به نوع تک فازی مبتلا می­شوند.

❓ علائم بیماری دویک چیست؟

علائم این بیماری در افراد متفاوت است. برخی از افراد چند مورد از علائم را به طور همزمان یا در فواصل کم از خود نشان می­ دهند و در برخی از افراد بروز یکی از آن­ها نشان دهنده سندرم دویک است. جهت درمان بیماری دویک اولین راه توجه به علائم و تشخیص به موقع بیماری است.

• دردهای شدید در کمر در افراد ۴۰ سال به بالا
  • احساس بی­حسی از کمر به پایین یا در پاها یا به طور کل فلج دست و پا
  • عدم کنترل ادرار و مدفوع یا عدم توانایی در خروج کامل ادرار از مثانه
  • درد در چشم
  • از دست دادن بینایی
  • افزایش حساسیت به سرما و گرما
  • ضعف در پاها و بازوها
  • تورم طناب نخاعی
  • استفراغ و سکسکه غیر قابل کنترل

نشانه هایی که به آن­ها اشاره شد بسیار مهم هستند. ب­طوری که فرد پس از مشاهده آن­ها حتما باید نزد بهترین پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

علت و عوامل خطر دویک یا همان ام اس نخاعی

❓ تشخیص سندرم دویک چگونه است؟

تشخیص بیماری دویک به دلیل شباهت آن به برخی از بیماری ها مانند ام اس و ابتلای برخی از افراد به نوع کم شدت آن کار سختی است که احتیاج به تخصص و آزمایشات مختلفی دارد. یک پزشک متخصص مغز و اعصاب از روش­ ها و آزمایشات مختلفی می ­تواند با قطعیت بروز این سندرم را در بدن یک فرد تشخیص دهد.

پزشک چکاب و معاینه کامل را برای رد احتمال ابتلای فرد به  بیماری های دیگر با علائم و نشانه مشابه تجویز خواهد نمود. تشخیص دقیق بیماری و تفاوت آن با بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام اس می تواند به درمان مناسب و سریع تر این بیماری کمک کند. علاوه بر این برای تشخیص وضعیت بیماری، پزشک تاریخچه و علائم پزشکی فرد را مرور کرده و فرد را معاینه خواهد کرد. اگر به بیماری MS دچار هستید مطالب درمان بیماری ام اس را از دست ندهید!

تشخیص بیماری دویک توسط متخصص مغز و اعصاب

پزشک ممکن است موارد زیر را علاوه بر موارد گفته شده انجام دهد:

• معاینه عصبی

برای انجام این معاینه متخصص مغز و اعصاب حرکات، قدرت عضلات، هماهنگی، لامسه، حافظه و تفکر (شناختی) عملکرد و بینایی و گفتار فرد را مورد بررسی قرار خواهد داد. همچنین ممکن است برای تشخیص دقیق تر نیاز به معاینه چشم پزشک داشته باشد.

• تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

در این نوع تصویربرداری از آهنربا و امواج رادیویی قدرتمند برای ایجاد منظره ای از مغز، اعصاب بینایی و نخاع استفاده می شود. پزشک ممکن است بتواند با استفاده از این تصویر گرفته شده توسط ام آر آی، ضایعات یا نواحی آسیب دیده در مغز، اعصاب بینایی یا نخاع را تشخیص دهد.

• آزمایش خون

تست خون نیز برای بررسی وجود آنتی بادی NMO-IgG (که به عنوان آنتی بادی aquaporin-4 – AQP4 نیز شناخته می شود) آزمایش می شود. این تشخیص به پزشکان کمک می کند تا NMO را از بیماری MS و سایر بیماری های عصبی تشخیص دهند.

• پونکسیون کمری (Spinal tap)

در حین این آزمایش، پزشک سوزنی را در داخل قسمت پایینی کمر فرو کرده و مقدار کمی از مایع نخاعی را خارج خواهد کرد. پزشک در این آزمایش سطح سلول های ایمنی، پروتئینی ها و آنتی بادی ها را مورد بررسی قرار خواهند داد. در مواردی این آزمایش به تشخیص بیماری دویک از ام اس کمک خواهد کرد. درصورت ابتلای فرد به بیماری دویک، میزان سلول های سفید خون فرد بیشتر از میزان افراد مبتلا به ام اس خواهد بود. اگرچه همیشه ممکن است این اتفاق نیفتد.

• تست پاسخ تحریک

برای اندازه گیری وضعیت عکس العمل مغز شما نسبت به محرک هایی مانند صداها، دیدنی ها یا حس لامسه از این آزمایش استفاده می شود. در طی این آزمایش ها، پزشکان سیم های کوچکی (الکترود) را به پوست سر فرد و در برخی موارد گوش، گردن، بازو، پا و پشت فرد مبتلا متصل می کنند. تجهیزات متصل به الکترودها پاسخ مغز شما نسبت به محرک ها را ثبت می کنند. این آزمایشات به پزشک کمک می کند تا محل دقیق بروز ضایعات یا نواحی آسیب دیده موجود در اعصاب، نخاع، عصب بینایی، مغز یا ساقه مغز را پیدا کنند.

علت و عوامل خطر دویک یا همان ام اس نخاعی

خلاصه مطلب

بیماری دویک یا  NMO، نوعی بیماری است که بر چشم و نخاع فرد مبتلا تأثیر می گذارد. معمولاً علت اصلی بروز نورومیلیت اپتیک ناشناخته و غیر قابل تشخیص است. در بعضی از موارد بیماری پس از بروز عفونت یا همراه با بیماری خود ایمنی دیگری به وجود می آید. بیماری قابل درمان نیست، با این حال ترمیم طولانی مدت با مدیریت صحیح می تواند شدنی باشد. درمان دویک با هدف بهبود و کاهش علائم و جلوگیری از بروز حمله های بعدی صورت می‌گیرد. قابل ذکر است این درمان ها در کنترل بیماری بسیار موفق بوده و بیمار حتما باید تحت درمان های لازم توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب قرار گیرد.

4.2/5 - (5 امتیاز)