پاپ فرانسیس

زائر صلح: پاپ فرانسیس در سرزمین ابراهیم 

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی-متخصص مغز و اعصاب

مردان بزرگ به‌ واسطه کارهایی که انجام می‌دهند بزرگ نامیده می‌شوند. این‌گونه نیست که چنین مردانی را محیط یا تبلیغات به چنین درجه‌ای از بزرگی رسانده باشد. دیدار تاریخی عالی‌جناب پاپ فرانسیس از عراق و دیدار او با حضرت آیت‌الله سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان، یکی از همین اقدامات بزرگ است که تنها از انسان‌هایی با درجه و مقام این دو بزرگوار برمی‌آید؛ آن هم در کشوری آشوب‌زده که زخمی از درگیری‌های فرقه‌ای و تعصب‌های مذهبی است. یادمان نرفته که چگونه ابوبکر بغدادی در مسجد موصل ادعای خلافت کرد و چقدر انسان‌ها که برای تحقق این ادعای او قربانی تعصبات کورکورانه مذهبی شدند.

حالا در چنین کشوری که هنوز هم روزی نیست که اتفاقی مرگ‌بار در آن نیفتد و کسی قربانی این تعصبات کور نشود، بالاترین مقام مسیحی جهان با یکی از بزرگ‌ترین مراجع شیعی زمان دیدار می‌کند.

این در حالی است که هم کرونا هم شرایط امنیتی عراق این دیدار را برای عالی‌جناب پاپ بسیار خطرناک کرده بود.

اما عالی‌جناب پاپ تصمیم گرفت که به این دیدار برود زیرا چنین اقداماتی فقط در جهانی که مملو از خشونت است می‌تواند تأثیرگذار باشد و عالی‌جناب پاپ فرانسیس با هوشیاری و بصیرت تمام اهمیت این دیدار را دریافته بود و با وجود تمام خطرات بر انجام آن پافشاری کرد. اینکه مخاطب این دیدار نیز مرجع عالی‌قدر شیعه حضرت آیت‌الله سیستانی بود نیز بر اهمیت این دیدار افزود.

کسی که در بدترین برهه‌های زمانی، مردم عراق را تنها نگذاشت و به‌ جای حمایت از دولت‌ها و حکومت‌ها به حمایت از مردم ستم‌دیده عراق پرداخت و گرچه یک مرجع عالی‌قدر شیعی بود، اما در منظرش آنچه اهمیت داشت و دارد انسان است، نه عقیده و مرام و آیین او. در این دیدار نیز نه تأکیدی بر مسیحیت شد و نه اسلام، بلکه آنچه اهمیت داشت کرامت انسانی بود؛ کرامتی که این روزها بیش از پیش خدشه‌دار شده است.

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
دغدغه های طبیبانه: نوشتن شرط توسعه

آن دو بزرگوار بر صلح تأکید کردند و هیچ‌ چیز بالاتر از صلح و گفت‌وگو در جهان آفت‌زده کنونی نیست. پاپ فرانسیس از عراقی دیدن کرد که زادگاه ابراهیم است. ابراهیمی که نقش بسیار مهمی در تمام ادیان سامی دارد و برای سه دین بزرگ یهودیت و مسیحیت و اسلام بسیار مقدس و قابل احترام است. پس دیدار از شهری که ابراهیم خلیل در آن متولد شده پیام بزرگی را در خود مستتر دارد. پیامی برای صلحی ابدی در سایه ایمان بین سه دین بزرگ الهی. سه دینی که نه‌تنها در گذشته بسیار با هم جنگیده‌اند بلکه خصومت بین آنها را کماکان می‌توان در گوشه‌گوشه این زمین خاکی مشاهده کرد. دیدار از شهری که ابراهیم در آن به دنیا آمده است فقط یک پیام دارد و آن هم ضرورت صلح بین پیروان این پیامبر بزرگ الهی است.

جهان امروز بیش از هر زمانی نیازمند چنین دیدارها و گفت‌وگوهایی است. اینکه نمی‌توانیم با هم گفت‌وگو کنیم به‌مثابه مقدمه‌ای بر تنش، جدال و درنهایت مخاصمه بین افراد و گروه‌ها و آیین‌ها می‌شود.

اگر بپذیریم حقیقت در دستان ما نیست و ما همه صرفا گوشه‌ای از آن حقیقت بزرگ را درک می‌کنیم آن‌گاه به‌ جای این همه غرور و تعصب نوعی خرد و افتادگی در ما شکوفا می‌شود.

خرد و حکمتی که راه بزرگواربودن را به ما نشان می‌دهد. در جهان امروز به‌ جای سخنان تند و افکندن دانه دشمنی، باید بزرگوار بود و با بزرگواری به جهان و جهانیان نگریست. تنها در این صورت است که می‌توانیم جهانی بهتر داشته باشیم و به فرزندانمان میراثی گران‌قدر را هدیه دهیم.

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
دغدغه های طبیبانه: میزان تاثیر واکسن سینوفارم

 

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری ام اس (MS) در بیمارستان سینا مرکز تحقیقات ام اس

مطلب چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *