موج پنجم کرونا

دغدغه های طبیبانه

موج پنجم هم رسید

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی-این نوشته در روزنامه شرق به چاپ رسیده است

در حالیکه بسیاری از کشورها در جهت برداشتن محدودیتها قدم بر می دارند و با سرعت و حدت بر میزان واکسیناسیون خود می افزایند ما با موج پنج همه گیری کرونا روبرو شده ایم. موجی که ناشی از سوش دلتای این ویروس بوده و قدرت سرایت بالایی نیز دارد. آنچه در سیستان و بلوچستان بدنبال این همه گیری تازه در حال اتفاق است نشان از یک فاجعه بزرگ انسانی دارد. سیستان و بلوچستانی که در محرومیت محض بوده و مشخص است چنین همه گیری ای چه فاجعه بزرگی را می تواند در آن منطقه ایجاد کند. البته این موج پنجم محدود به آن منطقه نمانده و خبرهای این روزها حاکی از افزایش قابل توجه بیماران مبتلا و نیز بستری در اورژانس های تهران دارد. موج پنجم و سایر موجها اصلا چیز عجیبی نیست.

این سیر سینوسی همه گیری ناشی از ویروس است که اگر در جایی قطع نشود همین طور ادامه خواهد داشت و چه بسا با روندی که مسئولین ما در پی گرفته و بجای انجام یک کار درست، سخنگوی محترم دست به فحاشی می زند، به موج های بعدی هم خواهیم رسید.  فقط مردمی که مبتلا و متاسفانه فوت می شوند و کادر درمانی که زخمی تر از همیشه و خسته و ناتوان به هجمه های ویروس می نگرند زخمی این قصور بزرگند.

واقعا این همه تظاهر به خوب بودن و عالی بودن چه نتیجه ای داده که مسئولین بهداشتی ما کماکان برای توجیه ضعفهای بی شمار خود هنوز که هنوز است حتی با آمدن موج پنجم از این روش سوخته دست بر نمی دارند؟هر روز خبر جدید از رونمای یک واکسن جدید ساخت داخل در رسانه ها منتشر می شود. و وقتی هم که مستندات واکسن ها درخواست می گردد مسئول مربوطه دست به فحاشی می زند. این در حالی است که علی رغم این همه سر و صدا و تبلیغات فقط 3 درصد جامعه واکسینه شده اند. و همگان می دانند وقتی که جامعه ای در سطح وسیع واکسینه نشود حتی این سه درصد هم از چیزی مصون نخواهند بود.

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
دغدغه‌های طبیبانه: آسیب‌شناسی فرهنگی

ای کاش مسئولین ما بجای اینکه در فکر این باشند که دائم خود را بهترین قلمداد کرده و از سجایای خود تعریف کنند از همان ابتدا به فکر وارد کردن واکسن های تایید شده به کشور بودند و تمام اهتمام خود را بر روی واکسیناسیون جمعی مردمی می گذاشتند که دارند مثل برگ خزان فرو می ریزند و از بین می روند. هیچ کدام از این مردم آسیب دیده با تعریف و تجمید های مسئولین از خود، خوب نخواهند شد. این حرفها هیچ دردی را درمان نکرده و مرهمی بر هیچ زخمی نیست. واقعا نمی دانم چه خواهد شد؟ آیا باز باید منتظر موج های بعدی و آمارهای فجیع ابتلا و مرگ باشیم؟

دلتای ویروس

سوش دلتای ویروس چنانکه دوستان متخصص می گویند با علائم خیلی کم شروع و بعد ناگهان سبب درگیری وسیع ریه می شود. رفتار ویروس عوض شده و احتمالا با جهش هایی که این ویروس تا کنون از خود نشان داده در موجهای بعدی با ویژگی های بدتری از آن روبرو خواهیم شد. تنها راه مقابله با چنین ویروسی قطع این زنجیره است و قطع این زنجیره با واکسیناسیون وسیع مردم صورت می گیرد نه با این آمار و ارقامی که در کشور ما وجود دارد. و صد البته باید این واکسن ها اثربخشی خود را طبق متدهای کاملا علمی نشان داده و به تایید مجامع ذی صلاح رسیده باشند.

لذا اینکه بگوییم ما بیست نوع واکسن تولید کرده ایم و اکنون در صدر تولید واکسن در جهانیم هیچ دردی از مردم آسیب دیده ی ما دوا نخواهد کرد. اگر هم انتقادی وجود دارد برای بهتر کردن شرایط و نیز انجام کار درست است. وقتی که بجای استفاده از این انتقادها و نظریات دست به فحاشی زده و متقدان را «پ…» بخوانیم حاصلش همین چیزی می شود که این روزها در اورژانس های بیمارستان برای پنجمین بار شاهد هستیم. اینکه ما داریم برا ی پنجمین بار از همان دشمن و به همان شکل ضربه می خوریم داستانی پر از آب چشم است که انگار در مملکت ما تمامی ندارد.

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
تهران، شهر بیمار

 

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری ام اس (MS) در بیمارستان سینا مرکز تحقیقات ام اس

مطلب چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *