بهبود خستگی در بیماران ام اس

بررسی اثر منیزیوم خوراکی بر بهبود خستگی در بیماران ام اس عود کننده بهبود یابنده در بیمارستان سینا در سال ۹۹-۱۴۰۰

گزارش شده اند. منیزیوم ،با کاهش تحریک پذیری سلول های عصبی تاثیر قابل توجهی در سیستم عصبی دارد. همچنین منیزیوم با افزایش تاثیر بازدارندگی و تضعیف تاثیر تحریکی بر سلول های گانگلیونی اتونوم تاثیر میگذارد. منیزیوم با یون کلسیم در پایانه های عصبی رقابت میکند و در نتیجه از تحریک بیش از حد آنها جلوگیری میکند. بیشتر علایم اولیه کمبود منیزیوم شامل تظاهرات نورولوژیک و نوروماسکولار است که شامل کرامپ، سرگیجه، ضعف عضلانی، fatigue ، لتارژی و کاهش اشتهاست.

با توجه به اینکه در تعدادی از مطالعات دیده شده که سطح سرمی منیزیوم در خستگی در بیماری های مختلف موثر است و اینکه دیده شده سطح سرمی منیزیوم و غلظت منیزیوم در مغز در بیماران ام اس پایین تر است ولی در حال حاظر هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست که نشان دهد که آیا درمان با منیزیوم خوراکی میتواند بر بهبود خستگی در بیماران ام اس موثر باشد. با توجه به اینکه خستگی یک مشکل اساسی و شایع در بیماران ام اس است و بر کیفیت زندگی آنها تاثیر فراوانی دارد ، درمان این مشکل کمک فراوانی به این بیماران میکند.

 

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری ام اس (MS) در بیمارستان سینا مرکز تحقیقات ام اس

4.9/5 - (23 امتیاز)

1 دیدگاه

  • سلام جناب اقای دکترمقدسی عزیزوقت شمابخیربنده مدت بیست سال بیماری ام.اس دارم ومدت دوسال ونیم ک داروی اوکرلی زومب میزنم دست راستم ک تقریبا هیچ کاری نمیتونستم باهاش انجام بدم حداقل بعدازهفت سال ب تازگی دردوره پنجم این دارو بهترشده میتونم مثلا ی فنجون چایی راباهاش بردارم امابازم با ی مقدارلرزش اما راه رفتنم خوب نیست سوالم این ک ایاامکان داره باادامه دادن این دارو راه رفتنم بهتربشه یا نه ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *