کشف قدیمی ترین فسیل مغز

عبدالرضا ناصرمقدسی

طبق مقاله ای که در نشریه ساینس به چاپ رسیده دانشمندان با بررسی مجدد فسیلی که در 1980 در چین کشف شده بود متوجه شدند که برخلاف تصورات قبلی، مغز بصورت مجزا از سایر قسمت های سیستم عصبی رشد کرده و در این فسیل که متعلق به  بندپای کوچک زره پوش معروف به  Cardiodictyon catenulumو از نظر زمانی مربوط به  525 میلیون سال قبل می باشد مغز به شکل حیرت انگیزی سالم باقی مانده است. این نتنها قدیمی ترین فسیل مغز کشف شده است بلکه نشان می دهد که ساخت مغز در همه ی گونه ها فارغ از نوع آن، از یک نقشه مشترک ژنتیکی پیروی کرده است.

از منظر اسطوره شناسی عصبی – تکاملی این کشف از اهمیت بسیاری برخوردار است: اولا نشان می دهد که در بیش از 500 میلیون سال پیش نوعی ارتباط متفاوت با جهان پیرامونی بدلیل بوجود آمدن و اختصاصی شدن سیستم اعصاب مرکزی شکل گرفته است. در اسطوره شناسی عصبی – تکاملی همه چیز حول محور ارتباط گونه با جهان می گردد و اسطوره نوعی از این ارتباط تعریف می شود، ارتباطی که به تجربه زیسته منتهی می شود. کشفیاتی این چنینی می تواند رویکرد ما را تخصصی تر نماید.

ببینیم در آن زمان چه اتفاقاتی افتاده و این ارتباط دچار چه تغییراتی شده است؟

موضوع مهم تر این ادعاست که نقشه ژنتیکی ایجاد مغز در تمام گونه ها یکسان بوده است: آیا این ادعا از منظر ما می تواند به این معنی باشد که دایره ی کلی ارتباط تمام گونه ها با جهان توسط نقشه ای که همان ژنتیک ما باشد محدود شده است. بسخن دیگر انگار تجربه زیسته ما نمی تواند نامحدود بوده و حتی دایره ی آن نیز چندان وسیع نیست. این موضوع به صورت ثانوی در مورد اسطوره ها نیز صادق خواهد بود. حال اگر در کرات دیگر آسمانی نیز حیات باشد چطور؟

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
منابعی جدید در مطالعه آگاهی

 

آیا تجربه زیسته آنها با ما متفاوت است؟

آیا همانند مغز که در تنوع زیستی شگفت انگیز روی زمین از یک نقشه ژنتیکی یکسانی در تمام گونه ها پیروی می کند، این شباهت بین جانداران روی کرات مختلف نیز وجود دارد؟ اگر ما شرایطی که روی زمین منجر به حیات شد را در نظر بگیریم و این فرض را داشته باشیم که حیات برای بوجود آمدن در هرجای کیهان باید شرایطی مثل زمین را داشته باشد در آنصورت احتمالا حیات بوجود آمده نیز در نهایت چندان تفاوتی با آن چیزی که ما  روی زمین مشاهده می کنیم نخواهد داشت. و اگر اینگونه باشد آیا اسطوره های ما و ساکنان فضاهای دور نیز مشابه خواهند بود؟

مطلب چقدر مفید بود؟

1 دیدگاه

  • بنام خدا
    جناب دکتر عبدالرضا ناصرمقدسی
    با سلام و عرض تحیت
    بواسطه یکی از بستگان با نام ، تخصص ، کتب ، فعالیتها و بخصوص سایت شما آشنا شدم ، کیفیت و کمیت آنها باعث مسرت شد. این مسرت بیشتر بجهت موضوع تحقیق چندساله اخیر اینجانب بود که تحقیقات و تالیفات شما هم یک مصداق دیگر از همانی است که موضوع تالیف اخیر اینجانب میباشد.
    اینجانب علی‌رغم سوابق تحصیلی قدیمی (ارشدکامپیوتر شریف) و کاری ، به سمت موضوع معرفت انسان و ارتباط بدن با روح او و مقصد نهایی انسان گرایش پیدا کرده ، موضوع عدالت در خلقت ، مرا به سمت خود جذب کرد و در مورد آن تحقیق ، بررسی و تالیف کتاب نمودم. موضوع کتاب مربوط به عدالت بصورت عام و عدالت ابدی بطور خاص برای انسان و سایر هوشمندان مسئولیت‌پذیر کیهان می باشد. عنوان کتاب “عدالت ابدی” بوده و تاکنون جلد اول آن را تالیف و چاپ نموده و جلد دوم نیز در دست نگارش است و امیدوارم سال جاری باتمام برسد. در این کتب با اتکا به علوم روز و مفاهیم قرآنی اثبات شده که عدالت ستون اصلی خلقت بوده و برای انسان بطورخاص بشکل “عدالت ابدی” تجلی می یابد. بعنوان یک فرد معتقد، سعی فراوان داشته‌ام که ارتباط بسیار مهم علم و فناوری با موضوعات قرآنی را ، در حد بضاعت خود بررسی و اثبات نمایم.
    در همه آیات روشنگر قرآن ضمن تبیین موضوعات اخلاقی و رفتاری برای انسان ، در رموز پیدا و پنهان خود به نکاتی اشاره می‌کنند که علم امروزی بآن رسیده ویا در آینده خواهد رسید. این رموز خود از نشانه های حقانیت و اصالت قرآن می باشد ، چنانکه در دوره نزول آن ، انسان دسترسی به علوم امروزی نداشت. اینجانب ضمن اهتمام به اثبات ارتباط بین علوم روز و قرآن ، همزمان به تهیه مقالات کوتاه مصور در باب موضوعات علمی مرتبط نیز نموده ، و بعلاوه جهت ارتباط بهتر با مخاطبین، اقدام به طراحی تعدادی کلیپهای کوتاه در موضوع کتاب پرداخته ام که روند آنها ادامه دارد.
    چون در مرحله نوشتار جلد دوم کتاب هستم ، و در این جلد به موضوعات علمی اهتمام ویژه دارم و در این مسیر ، نظرات افراد متخصص و فاضلی چون شما میتواند منشاء تاثیر و تبیین ارتباط عمیق علم و قرآن شود و آثار ماندگار آن میتواند سبب خیر و آرامش روحی در جهان بعدی باشد ، دست یاری جوئی بسمتتان دارم ، تا از نظرات شما نیز بهره مند شوم.
    شاید از خود بپرسید چرا این همکاری صحیح و لازمست ، خدمتتان عرض کنم که بهترین پاسخ و انگیزه ، کمال خواهی میباشد که در شما بوضوح دیده میشود. شما بخوبی به فناپذیری جسم و ماندگاری روح در ضمیر خود آگاهید. شما میدانید انسانی باین کیفیت نمیتواند تمام شود و ماندگاری جاوید دارد. از طرف دیگر افراد فرهیخته ای چون شما در برابر خداوند مسئولیت بیشتری داشته و کمال آنها در جریانی زلال ، خیر به عامه مردم است. خداوند این مسئولیت مهم را برای انسان آگاهی چون شما هم قرار داده ، چنانکه در مصداق این مسئولیت ، در آیه 67 سوره مائده به پیامبر خود فرموده : اى پيامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى پيامش را نرسانده‌اى (!!). بتبع مفهوم این آیه همه افراد فرهیخته نیز مسئول هستند.
    اینجانب قادر به تعریف طیف وسیعی از مضامین عدالت ابدی هستم ، که میتواند در امور حرفه ای و تحقیقاتی شما بسیار موثر باشد. شاید بعنوان نمونه مناسب است که به مضمون ماهیت عقل انسان اشاره کنم که ارتباط با نهفته های علوم اعصاب دارد. اگر صلاح دانسته و موافق باشید ، یک جلسه کوتاه معارفه داشته و از آن به بعد تبادل نظرات را ، از طریق شبکه اجتماعی مشترک انجام دهیم تا به اوقات شما هم صدمه نزند. ان شاالله
    محمد مقدم
    1402.1.18
    09121495980

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *