نقش تغذیه در بیماری ام اس MS و مواد غذایی مفید

بیماری ام اس چیست؟

ام اس یک بیماری خود ایمنی است که بر اثر آن سلول‌ های ایمنی بدن به اشتباه سیستم عصب مرکزی را مورد حمله قرار می‌ دهد.

رشته‌ های عصبی سیستم مرکزی در بدن به طور معمول با غلاف میلین پوشیده شده که از عصب‌ها حفاظت و به انتقال سیگنال‌های الکتریکی کمک می‌ کند. در بیماران مبتلا به ام اس این غلاف میلین آسیب می‌ بیند. بخش‌ هایی که از غلاف میلین کمتری برخوردارند به خوبی سیگنال‌ های الکتریکی را انتقال نمی‌ دهند؛ به این مفهوم که دستورهای مغز با سرعت لازم به ماهیچه‌ های مورد هدف انتقال پیدا نمی‌ کند.

علائم بیماری ام اس

  • خستگی
  • سوزن سوزن شدن دست و پا و بی حسی
  • اختلال در عملکرد مثانه و روده
  • مشکلات حرکتی
  • اختلال در بینایی
  • اختلال در یادگیری و مشکلات یادگیری و حافظه
بیماری ام اس و نقش تغذیه بر آن
بیماری ام اس و علائم آن

 

نکات تغذیه برای بیماران ام اس

فاکتورهای غذایی می‌ تواند روی این بیماری تاثیر داشته باشد. از آنجایی که ام اس اختلال سیستم ایمنی است ضرورت دارد تا فرد مبتلا رژیم غذایی را انتخاب کند که از سیستم‌های ایمنی حفاظت نماید. از این رو درک درست از نقش رژیم غذایی ممکن است به فرد مبتلا کمک کند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد. از این بین انتخاب رژیم غذایی بهبود دهنده فلور روده می‌ تواند این شرایط را بوجود آورد.

بطور کلی مهمترین توصیه در بیماران ام اس مصرف غذای سالم است. توصیه می شود که مصرف چربی و نمک کاهش و بجای آن از میوه جات و سبزیجات بیشتر استفاده شود.

 

درمان بیماران ام اس و مراقبت های لازم
درمان بیماران ام اس و مراقبت های لازم

 

مواد غذایی مفید برای بیماری ام اس

برخی از این توصیه‌های مرتبط با تغذیه و غذاهای مفید برای ام اس به شرح زیر است:

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
فقر فرهنگی مهم ترین ویژگی وضعیت ام اس در ایران

۱. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها با ارتقای سطح باکتری‌های مفید روده به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. همچنین محققان معتقدند تنظیم فلور روده با استفاده از پروبیوتیک‌ها ممکن است برای مبتلایان به ام اس و درمان بیماری ام اس مفید باشد.

۲. فیبر

فیبر در خوراکی‌های گیاهی همچون میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات موجود است. این خوراکی‌ها سلامت بدن را از راه تامین غذای باکتری‌های روده، عادی‌سازی حرکت روده و حفظ سلامت قلب تامین می‌کند.

۳. ویتامین D

ویتامین D برای تمامی افراد ضرورت دارد اما برای مبتلایان به ام اس به طور مخصوص سودآور است. این ویتامین ممکن است رشد و تمایز سلول‌های مختلف را تنظیم کند. همچنین شواهدی وجود دارد که ویتامین D خاصیت حفاظتی برای مبتلایان به ام اس دارد.

نقش ویتامین D در درمان بیماری ام اس
نقش ویتامین D در درمان بیماری ام اس

بیشتر نیاز بدن به ویتامین D از راه قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین می‌ شود. با این حال باید سطح این ویتامین چک و در صورت پایین بودن حتما بصورت دارو مصرف گردد.

 

۴. اسیدهای چرب اشباع نشده

شواهد مختلفی در مورد تاثیر احتمالی رژیم‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده در مبتلایان به بیماری ام اس وجود دارد و مشخص است این ماده به سلامت بدن و کنترل التهاب کمک می‌کند. از این رو مبتلایان به بیماری ام اس باید از مصرف چربی‌های اشباع شده، خوراکی‌های فرآوری شده و سدیم پرهیز کنند.

بر اساس مطالب فوق الذکر غذاهایی که بیماران ام اس باید بخورند و نکات ضروری در مورد تغذیه بیماران مبتلا به ام اس بطور عمده حول محور تغذیه سالم می گردد.

 

غذاهایی که بیماران مبتلا به ام اس بهتر است مصرف نکنند!

این غذاها شامل موارد چرب و نیز مواد فرآوری شده می باشد

  • غذاهای پخته شده مضر (دونات، کیک، کلوچه، شیرینی، شیرینی پخته شده تجاری)
  • میان وعده و شیرینی (چیپس، کراکر، شکلات، میان وعده، پاپ کورن روغنی)
  • چربی‌های ناسالم (سس مایونز، گوشت خوک، روغن نارگیل، روغن نخل، روغن‎های گیاهی بدون نام)
  • غذاهای سرخ شده (هر نوع غذایی که در روغن سرخ شود، از جمله: پیراشکی، سیب زمینی سرخ کرده، ماهی یا مرغ کوبیده یا خرد شده، کوفته)
  • انواع غذاهای فست فودی (همبرگر، مرغ سوخاری، سیب زمینی سرخ کرده، هات داگ و بال مرغ)

 

سخن پایانی

ام اس یک بیماری خود ایمنی است که بر روی سلول های عصبی شما تاثیر میگذارد، رژیم غذایی بخصوصی برای درمان بیماری ام اس وجود ندارد اما انجام برخی توصیه های غذایی می‌تواند تا حدود زیادی به کاهش علائم و عوارض بیماری ام اس کمک کند.

توصیه های غذایی در بیماری ام شامل مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، غلات کامل و ماهی ها است. بعلاوه کاهش مصرف غذاهای ناسالم مثل اسید های چرب ترانس و یا قند های ساده با کاهش علائم بیماری و کاهش سرعت پیشرفت بیماری همراه است. بیماران مبتلا به ام اس باید از غذاهایی نظیر گوشت های فراوری شده،کربوهیدرات های ساده، تنقلات ناسالم مثل چیپس و پفک، چربی های ترانس و نوشیدنی های قند دار خودداری کنند.

 

دیگر مقالات دکتر ناصر مقدسی
معرفی داروی ریتوکسیماب و نقش آن در درمان ام اس

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی متخصص مغز و اعصاب و درمان بیماری ام اس (MS) در بیمارستان سینا مرکز تحقیقات ام اس

📝 نویسندهدکتر عبدالرضا ناصر مقدسی

4.9/5 - (7 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *